Sunday 2 June 2013

kenali jawi : manuskrip ( part 2)


dah baca part 1 ??

kalau tak baca lagi ..rajin2 membaca kat SINI

meh smbng part 2 plak..






PENETAPAN TARIKH  MANUSKRIP

Banyak manuskrip Melayu tidak diletakan tarikh ketika dikarang. 
Sebahagian besar yang diketahui sekarang TIDAK MEMPUNYAI TARIKH! Lebih 10000 buah manuskrip.....

Perkara ini mungkin disebabkan pengaruh Arab-Parsi yang mula digunakan oleh pengarang Acheh atau berasal dari tradisi budaya Celebes yang diwarisi oleh empayar Riau-Lingga pada kurun ke 18

Selepas kurun tersebut, penggunaan tarikh menjadi kelaziman.

Dalam situasi tanpa tarikh itu, usaha mengenalpasti tarikh ia dikarang dapat ditimba dari “circumstantial evidence” (keadaan situasi) atau bukti2 persekitaran.



Antara bukti-bukti yang diguna bagi mengkaji penetapan tarikh manuskrip…..



1. Mengkaji dan membandingkan jmlh kata2 dalam bahasa Sanskrit, Parsi, Arab Jawa dll


Biasanya, jika ada tarikh dlm manuskrip, ia akan dicatat dalam mukadimah atau kolofon



2. Bukti dalaman dan luaran manuskrip


Menurut Jones ( Russel Jones) dan Rown Tree Clare , penetapan tarikh boleh dilakukan berdasarkan bukti dalaman dan kita juga perlu melihat ciri2 luaran seperti

  • stail penulisan 
  • dakwat 
  • tataletak 



3. penjilidan kodeks dan dalam lingkungan tarikh2 begini ,

barangkali dapatlah dicari lingkungan tarikh yang lebih hamper dengan manuskrip tersebut.



4. watermark
menjadi ciri lain bagi memberi tarikh yang diutarakan oleh penyalin



5. kewujudan perkataan kuno yang bnyk memberitahu bahawa manuskrip itu berusia tua. 
Cth, Hikayat acheh dapat dikategorikan sebagai hikayat Melayu tertua kerana banyk Sanskrit dan Jawa Kuno dan sedikit perkataan Arab, Parsi dan Turki

Namun demikian, pendapat ini tidak dipersetujui oleh Amin Sweeney dimana beliau tidak setuju bahawa penggunaan perkataan kuno itu disebabkan ia mungkin dipengaruhi oleh dialek suatu tempat. Maka lebih baik perkataan kuno itu timbul disebabkan ‘kelainan’

Oleh demikian, dpt disimpulkan bhwa meletakan tarikh berdasarkan kritiria bahasa tidak meyakinkan. Namun ia masih boleh digunakan jika disokong dengan bukti2 lain.



6. Faktor isi kandungan
Khususnya peristiwa sejarah yg terkandung dlm manuskrip. Namun masih terdapat keraguan kerana sikap penulis yang tidak pentingkan tarikh lantas dalam isi kandungan lahirlah anakronisma atau kronologi yg mengelirukan.

Akibat dari ini, kita tidak mengetahui tarikh penulisan bahagian2 cerita yang dipercayai ditulis oleh pengarang yang lain. Disamping itu tidak diketahui tarikh siap keseluruhan manuskrip akibat keberangkalian rentetan peristiwa yg tunggang terbalik

Namun demikian, secara amnya, cara ini telah digunakan kerana karya yang menyebut karya lain atau menyebut peristiwa dalam karya lain dianggap muda usianya pada sumber yang dipetik

Tetapi, cara ini tidak boleh digunakan secara mutlak.



7. Meninjau tarikh kemasukan budaya asing kealam kebudayaan Melayu

Antara unsur2 budaya yang sering dibangkitkan adalah

  • Genre sastera asing dalam sastera Melayu 



Bentuk dan genre yang dikenal hikayat muncul dalam sastera melayu muncul pada masa yang berbeza.

Menurut Feew, jikalau syair mula dikenalkan dalam sastera Melayu dan syair dalam Hamzah Fansuri pada kira 1000 M, maka semua sastera lain lebih2 lagi yang tak ada kaitan dengan agama islam dan tasawuf hanya mungkin terkurang selepas 1600M,



nnt kita smbung lagi hokeh~~




No comments:

Post a Comment

semaian baja-baja pokok2 yang syiok sila tabuq kt sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...